Երեւանում ոգեկոչել են «մահվան ճամբարի» զոհ դարձած հրեաների հիշատակը
Երեւանում այսօր տասնյակ մարդիկ մոմավառություն են կազմակերպել հայ եւ հրեա ժողովուրդների եղեռնի զոհերի հիշատակին կանգնեցված՝ «ապրել եւ չմոռանալ» գրառմամբ հուշաքարի մոտ ու ծաղիկներ խոնարհել: Առիթը, հիշեցնենք, հետեւյալն է՝ հունվարի 27-ը հրեաների Ցեղասպանության՝ Հոլոքոստի շուրջ 6 մլն զոհերի հիշատակի միջազգային օրն է: Իսկ ուղիղ 70 առաջ՝ հունվարի 27-ին, ազատագրվեց Աուշվից-Բիրկենաուն կամ Օսվենցիմը՝ ամենախոշոր ու տխրահռչակ համակենտրոնացման «մահվան ճամբարը»: Ֆաշիստական ճամբարներում 6 միլիոն հրեա եւ միլիոնավոր այլ ազգությունների մարդիկ են ոչնչացվել:
Հունվարի 27-ը հրեաների Ցեղասպանության՝ Հոլոքոստի շուրջ 6 մլն զոհերի հիշատակի միջազգային օրն է: Սա նաեւ այն օրն է, երբ հիշվում են Հոլոքոստը վերապրածները: «Գետտոյի ու մահվան նացիստական ճամբարների միջով անթիվ-անհամար տղամարդիկ, կանայք ու երեխաներ են անցել, ում, այնուամենայնիվ, հաջողվել է կենդանի մնալ: Նրանք բոլորն էլ ցանկանում են մեզանից յուրաքանչյուրին հասցնել կարեւոր մի միտք` մարդկային ոգու տրիումֆի գաղափարը»,- ասվում է ՄԱԿ ղեկավարի ուղերձում: Ուղիղ 70 առաջ՝ հունվարի 27-ին, ազատագրվեց Աուշվից-Բիրկենաուն կամ Օսվենցիմը՝ ամենախոշոր ու տխրահռչակ համակենտրոնացման «մահվան ճամբարը»: Այստեղ եւ այլ վայրերում միլիոնավոր մարդիկ պարբերական տանջանքների էին ենթարկվում ու զոհվում՝ հիմնականում հրեա:
1940թ. հունիսից 1945թ. հունվարը գերմանացիները միայն նշված ճամբարում ավելի քան մեկ միլիոն մարդ են ոչնչացրել: Հունվարի 27-ին եւս մեկ անգամ շեշտվում է, որ մարդկությունը պետք է վճռական լինի իր ձգտման մեջ՝ դատապարտելու եւ կանխելու մարդկության դեմ հանցագործությունները: Հենց այս նպատակով այսօր Երեւանում տասնյակ մարդիկ մոմավառություն էին կազմակերպել հայ եւ հրեա ժողովուրդների եղեռնի զոհերի հիշատակին կանգնեցված՝ «ապրել եւ չմոռանալ» գրառմամբ հուշաքարի մոտ ու ծաղիկներ խոնարհել: «Այս ողբերգության դասերը պետք է պահպանվեն ու փոխանցվեն գալիք սերունդներին»,-շեշտում է Հայաստանի հրեական համայնքի ղեկավար Ռիմա Վարժապետյանը:
«Այսօր՝ Օսվենցիմի ազատագրման օրը, շատ կարեւոր օր է ողջ աշխարհի համար, քանի որ այդ պատերազմին մասնակցում էր ողջ աշխարհը: Ճամբարն ազատագրեցին խորհրդային զորքերը՝ բոլոր ազգությունների ներկայացուցիչներով»:
Հրեական ցեղասպանության կողքին աշխարհը հիշում է նաեւ Հայոց ցեղասպանությունը: Բայց հիշողների ու չճանաչողների շարքում է նաեւ Իսրայելը՝ ցեղասպանություն ապրած ու նույն ողբերգության միջով անցած հրեաների պետությունը, ինչո՞ւ:
«Դուք շարունակ նույն հարցն եք տալիս, որը նույն պատասխանն ունի՝ սա քաղաքականություն է, սա տնտեսություն է, սա Իսրայելի քաղաքացիների անվտանգության հարցն է: Հավատացեք՝ ամեն հրեա առանձին-առանձին ընդունում եւ ճանաչում է եղածը որպես Հայոց ցեղասպանություն»:
Այդ դեպքում, երբ քաղաքական շահերն այդպես էլ թույլ չեն տալիս իրերն իրական անուններով կոչել, արդյոք չի նշանակում, որ ցեղասպանության զոհերի հիշատակին անցկացվող միջոցառումները վերջին հաշվով անարդյունք են:
Ռիմա Վարժապետյանն արվածին ազգային դիվանագիտություն անունն է տալիս ու հույս հայտնում, որ կաթիլ-կաթիլ ջրի պես այն քարի կծակի: Երբ կլինի կամ կլինի երբեւէ: Վարժապետյանն ասում է՝ ինքը քաղաքագետ չէ, չի կարող ասել, փոխարենը լրագրողական հարցը բնորոշում է որպես պրովոկացիոն, նաեւ մեղադրում նման հարցեր տալու համար: Իսկ մենք, ասում է, անում ենք քայլեր այդ ուղղությամբ:
«Մենք կոչ ենք անում ողջ աշխարհին, մենք գրում ենք, խոսում ենք, ցույց ենք տալիս, պարգեւատրում ենք բոլոր այդ մասին խոսողներին, նրանց, ովքեր մեզ հետ նույն շարքում են»:
Արդյոք կարելի է Հայոց ցեղասպանության 100-ամյակին ընդառաջ ակնկալել, որ Իսրայելի Քնեսեթում քննարկման կդրվի Հայոց ցեղասպանությանն առնչվող բանաձեւ: Հայաստանի հրեական համայնքի ղեկավարը հիշեցնում է՝ Քնեսեթում առաջիկայում ընտրություններ են, խորհրդարանական նոր կազմի ձեւավորումից հետո իրենք նորից կդիմեն այդ խնդրանքով: Վարժապետյանը մի խնդրանք էլ ունի: Ասում է՝ հայերի ու հրեաների անունները պետք չէ շոշափել ազգատյացության, ատելության համատեքստում ու 2 ազգերի հարաբերությունները սադրանքի ենթարկել, ինչպես, նրա ձեւակերպմամբ, որոշ լրագրողներ են փորձում անել: